tisdag 16 februari 2016

Fisk är fest

Oh my, vilken fiskgryta vi ätit.

Här blir det oftast de gamla vanliga rätterna till middag, men vi är faktiskt ganska bra på att prova nya saker också.
Länge har jag varit sugen på en riktigt mustig och god gryta med fisk i.
Igår googlade jag runt lite och hittade den här fantastiskt goda maträtten. Jag har modifierat den en smula, men nederst i texten finns en länk om ni vill köra originalreceptet.

Låt er inte avskräckas av den långa listan av ingredienser, den är otroligt lätt att göra och om man bara förbereder och måttar upp allt innan går det hur snabbt som helst.



Godaste fiskgrytan

2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
0,5 dl rapsolja
1 fänkål
1 röd chilifrukt, jag valde en mild vanlig röd
2 msk paprikapulver
1 msk salt
0,5 msk curry
1 tsk grovmalen svartpeppar
1 lagerblad
0,5 msk timjan
1 pkt saffran
2 dl vitt vin
5 dl vatten
1 burk krossade tomater
800 gr fisk, jag köpte fryst torsk och lax
kruspersilja att strö över när det är färdigt

Servera med:
2 dl crème fraiche
rivet skal av en citron
salt och peppar

Gör så här:

Börja med att röra ihop crème fraichen med det rivna citronskalet, salta och peppra och ställ kallt fram till servering.

Skala och skär lök och vitlök i tunna skivor. Strimla fänkålen och chilifrukten. (Jag tar alltid bort alla kärnor i chilin och även de vita hinnorna, det brukar vara där styrkan sitter. Sen var våra chilisar jättelånga så jag tog en halv, ca 6 cm av den nedre delen av chilin.)

Fräs lök och vitlök sakta i oljan tills de blir mjuka men inte tar färg.
Tillsätt fänkål och chili, fräs ytterligare någon minut. Tillsätt alla kryddor, vin, vatten och tomatkross. Låt koka i 10 minuter.

Tina fisken till hälften och skär den i 2x2 cm stora kuber. Lägg i fisken och låt koka ytterligare några minuter så fisken är genomkokt.
Klipp över persiljan.

Servera grytan med citron crème fraichen och ett gott bröd.


I ursprungsreceptet är det kolja och räkor. Vill ni se det i sin helhet så hittar ni det HÄR.

Fin tisdag på er raringar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar