måndag 30 mars 2015

Favorit i repris

Här kommer ett roligt och lite annorlunda recept på en efterrätt som vi brukar göra till påsk.
Jag brukar servera dem så här:


*antingen alla i en äggkartong*


*eller ett och ett i små äggkoppar*

Chokladägg med cheescakekräm och lemoncurd

8 kinderägg

250 gram philadelphiaost
1,25 dl strösocker
ca 1,25 dl vispgrädde (det ska bli 2,5 dl färdigvispad grädde)

Lemoncurd till fyllning

Vispa ihop philadelphiaosten tillsammans med strösockret och vänd sedan ner den färdigvispade grädden där i.
Låt krämen stå kallt medan du knackar sönder toppen på Kinderäggen, hålet behöver bara vara så stort så du precis får ur den lilla gula leksaksbollen.
Sen är det bara att spritsa ner krämen i äggen och toppa med lite lemoncurd.

Vill man ha lemoncurden så den ser riktigt rund och äggule-aktig ut kan man spritsa den på krämen. Då är det lättare att få fin form, men jag körde lätt-varianten och bara klickade dit den med en tesked.


Lätt att förbereda genom att ha chokladäggen färdigknackade, cheesecakekrämen färdig i kylen och sedan bara montera ihop allt med lemoncurden strax innan servering.


Känns bra med kort vecka, barnen får påsklov redan på onsdag kväll efter skolans Påskdans, men Käre Maken och jag jobbar nog i alla fall halvdag på torsdag.
Sen är vi lediga hela familjen i fyra härliga dagar. Jag planerar lite påskmat och det blir en hel del godsaker vad det verkar.

Ha en fin måndag.



(Originalreceptet såg jag på Nyhetsmorgon och jag tror hon hette Emelie Holm, hon som gjorde desserten.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar