torsdag 19 februari 2015

Caesarsallad

Här snöar jag ju allt som oftast in på saker när det gäller mat eller annat ätbart.
Som nu när jag blivit helt galen i romansalladsbladen som ingår i caesarsallad.

Jag kan äta dem i mängder. Hur många blad som helst.
Fast till helgen tror jag att jag ska lyxa till det och göra en komplett sallad med de andra goa tillbehören.


*det godaste*

Här kommer ett klassiskt recept som jag hittat på nätet.
Räcker nog till en fyra, fem personer.

Ceasarsallad

Till salladen:
600 gram romansallad
2 dl parmesanost, hyvlad
2 dl krutonger

Till dressingen:
3 äggulor
3 dl neutral matolja
1 msk vitvinsvinäger
1 pressad vitlöksklyfta
4 sardell filéer, finhackade
4 droppar worcestershiresås
2 dl finriven parmesanost

Tvätta och låt salladsbladen rinna av i ett durkslag eller torka av den med hushållspapper.
Lägg upp salladen, den hyvlade parmesanen och krutongerna på ett fat.

Blanda en dressing genom att vispa ner oljan i en tunn stråle i äggulorna. Det går bra att använda en matberedare eller en elvisp. Tillsätt vinäger, vitlök, finhackade sardeller, worcestershiresås och riven ost och låt dressingen mixas tills den blir slät.
Ringla dressingen över salladen.

Salladen kan med fördel serveras tillsammans med knaperstekt bacon eller en bit stekt kycklingfilé.


Vill man inte göra egen caesardressing så finns det att köpa färdig i de flesta matvarubutiker. Jag hittade en god sort av Erik Lallerstedt på Coop, den fungerade utmärkt.

Nu ska jag sätta i gång med dagens jobb och i eftermiddag ska jag ta och baka fler av de goda glutenfria bröden. Fast utan kardemumma den här gången.

Ha det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar