onsdag 19 november 2014

Den där Marängtårtan...

Tänkte det är säkrast att jag skriver in receptet här på den där marängtårtan jag skrev om i förra inlägget.

Jag har nämligen en tendens att tro att mitt minne är mer tillförlitligt än det egentligen är. Som det där med vilken sorts choklad man har i skumtomtefudge, vit, ljus eller mörk.
Nåväl, det är en helt annan historia som Anni och jag klurade på här under förmiddagen.

Så till receptet då.


*inte vackrast, men väldigt god*

Glutenfri Marängtårta

Sockerkaksbotten:
4 ägg
180 gr strösocker
140 gr potatismjöl
1,5 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
Blanda potatismjöl och bakpulver och vänd sedan ner det i ägg- och sockervispet.
Bred ut smeten på ett bakplåtspapper i en långpanna.

Marängsmet:
3 äggvitor
2,5 dl strösocker

Vispa äggvitorna tillsammans med strösockret tills det blir en fast och toppig massa.

Klicka eller spritsa försiktigt marängsmeten över sockerkakssmeten. Uppenbarligen kommer den att sjunka ner i sockerkakssmeten men det gick ju bra ändå.
Strö flagad mandel över och grädda sedan mitt i ugnen på 175 grader i ca 25 minuter.
Marängen ska ha fått fin färg.

Dela tårtan i två delar.
Bred vispad grädde och sätt hallon (eller andra bär eller frukter) på den ena delen innan du lägger den andra delen över
.

Tror det blev en tio, tolv bitar av den här och vill man ha större är det ju bara att göra två omgångar och använda den ena som botten och den andra som överdel.


Kram J.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar