torsdag 19 juni 2014

Här är det full rulle!

Allt vi pysslar på med gör att jag knappt hinner, eller rättare sagt orkar, sätta mig vid datorn. Den kommer lite i andra hand och det är väl egentligen rätt sunt.
Men dygnet kunde gärna ha fler timmar för tillfället känns det som.

I går var min Mammsa här och bakade med mig. Drömrulltårtor har alltid varit min mardröm att baka och nu blev det så att jag skulle baka just det till firandet nere på Uddbacken på midsommarafton.

Men Mamma hade med sig Farmors recept som var riktigt bra. Så utan problem snodde vi ihop tre mumsiga rullar med god smörkräm emellan. Vi la bara till 3 msk kakao i smeten till drömrullarna och gjorde en smörkräm med vanilj istället för sylt, annars följde vi receptet.

Farmors rulltårta

4 ägg
1,5 dl socker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Ev. 3 msk kakao om du gör drömrulltårta

Sylt eller smörkräm till fyllning

Smörkräm:
125 gr mjölkfritt bordsmargarin
1 dl florsocker
1 knapp msk vaniljsocker, gärna av den här sorten:




Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda de torra ingredienserna och rör ner i äggsmeten.
Vik upp kanterna lite runt om på ett bakplåtspapper, bred ut smeten och grädda sedan i mitten av ugnen 225 grader i ca 4-5 minuter.
Vänd upp på ett sockrat bakplåtspapper, dra bort bakplåtspappret från gräddningen, bred sylt på och rulla ihop.
Eller om du gör med smörkräm: Låt kakan svalna innan du brer på smörkrämen och rullar ihop.




Så plättlätt recept att till och med jag klarade av det.

Nu ska här fixas lite inför i morgon, lite tvätt och städ och så är det 80 godispåsar till fiskedammen som ska göras i ordning och så ska jag rulla 50 chokladbollar.

Bäst att sätta fart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar