tisdag 27 maj 2014

Kakmonstret vaknade tidigt i dag

Passade på att baka lite kakor i morse.

En slags mjukseg kolakaka med hackad choklad i.
Receptet hittade jag här hos -->Jenny, men provsmakade dem första gången gjorde jag hemma hos Lillebror då hans sambo bakat dem.

I dag bakade jag dem efter original receptet med saltlakrits, men nästa gång ska jag prova med någon annan sort.
Det finns ju en hel del olika uppsättningar med smaker att välja på.



Här kommer receptet om nån blir sugen att prova.

Sega lakritssnittar

220 gr rumsvarmt smör
2 dl strösocker
4 msk ljus sirap
5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1 msk vaniljpulver
200 gr Marabou lakrits

Blanda smör och socker, tillsätt sirapen och sedan de torra ingredienserna.
Hacka chokladen och rör ner den i kakdegen.
Forma två längder och lägg på bakpappersklädd plåt.
Platta till något och grädda i mitten av ugnen på 200 grader i ca 11 minuter tills längderna fått fin färg.

Skär dem i sneda bitar medan de ännu är ljumma och låt dem sedan kallna på galler.


Nu ska jag klura ut dagens middag.
Människan kan ju inte leva på kakor allena...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar