måndag 9 september 2013

Baktankar

Har en lite krasslig tonåring här hemma i dag.

Medan hon vilar passar jag på att jobba undan lite. Har en del pappersjobb att ta itu med och sedan måste jag ringa några samtal.
Är så sugen på att baka också, men kan inte bestämma mig för om jag ska baka mat- eller fikabröd.

Har ett bra recept på matbröd som jag totat ihop utifrån vad jag hade hemma vid ett tillfälle och vad jag för övrigt gillar.
Det blev ett lyckat experiment får jag lov att säga.



Här kommer det, jag kallar dem:

Morgonfrallor

Blir 16 stycken rätt stora.

90 gr smör
5 dl mjölk
75 gr jäst
1 msk socker
2 msk honung
knappt en 1/2 msk salt
ca 11 dl vetemjöl
1 dryg dl rågsikt
knappt 1/2 dl linfrön

Mannagryn och flingsalt att toppa med innan gräddningen

Smält smöret och värm med mjölken till till 37 grader.
Lös jästen i degspadet.
Blanda i övriga ingredienser och kör i hushållsassistenten i 8-10 minuter.
Låt degen jäsa en halvtimme.

Stjälp upp degen på bakbordet och forma den med lätt hand till en platta.
Dela i 16 rektangulära bitar och lägg dem i rader om 4x4 på bakplåtspapper i en långpanna.
Pensla med vatten och strö mannagryn och flingsalt över dem.

Låt jäsa i ca 15 minuter och grädda sedan mitt i ugnen, 250 grader i ca 8 minuter.



Jättegoda att äta nybakta med smör och ost, men de går även utmärkt att frysa in.

Ha en skön start på veckan!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar