torsdag 15 augusti 2013

Höstsoppa

Torsdag, gråkallt och regnigt ute.
Då passar det väl perfekt med en varm och mustig soppa.

Låt mig presentera en av mina favoriter:
Hedvig.
Och hennes soppa.

Hedvigsoppa

500 gr nötfärs
1 gul lök
1,5 dm purjolök
ett par msk smör
2 buljongtärningar
1,3 liter vatten
3 msk tomatpuré
4 potatisar
3 dl finstrimlad vitkål
0,5 tsk salt
1 krm vitpeppar

Stek färsen, hackad lök och purjolök i smör. Tillsätt tomatpurén och låt fräsa med.
Häll sedan över det i en kastrull och tillsätt buljong och vatten.
Låt koka upp.

Riv potatisen grovt och tillsätt den och kålen.

Koka tills vitkålen och potatisen är lagom mjuk.
Salta och peppra enligt receptet eller efter egen smak.



*gott med bröd till*

Jag snörde ihop de här av några baguetteskivor, lite lite pressad vitlök blandat i en smörklick som jag bredde på brödet och sist en skiva ost på.
Skjuss in i ugnen på 200 grader så har du en frasig skapelse ett par minuter senare.


Ha det gott!


2 kommentarer:

  1. Det där lät gott, det ska jag testa :) /MonikaS

    SvaraRadera
  2. Gör det.
    Jag hade i lite mer tomatpuré än i receptet och när vi åt den uppvärmd en annan dag hade jag i ett par droppar tabasco. Det piffade till det.

    Kram

    SvaraRadera