onsdag 31 juli 2013

När tomaterna tar knäcken på sig själva

Min ogröna fingrar till trots så verkar jag ha en viss benägenhet att få tomater att trivas.

Jag fick ju en liten planta av Svärmor här i början av sommaren.
Det stod att man skulle gräva ett hål lika stort som en tioliters hink.
Och plantera plantan där i.

No way, tänkte jag. Jag gräver inte ett jättehål till en planta som ändå kommer att vissna.
Jag tryckte helt enkelt ner den i en tioliters hink i stället. Med lite jord.

Samma utrymme.
Mindre jobb.
Mycket smart.

Jag vattnat massor.
Massor.
För det gillar de, stod det.
Och så har jag väntat på att den ska vissna. Av övervattning.

Men hör och häpna.
Den törstige lille rackaren har växt till sig ordentligt.
29 tomater i olika storlekar trängs för närvarande i plantan och i dag knäckte en gren sig själv, av tomatklase-tyngden.


*första hjälpen*


*stekta gröna tomater, någon?*

Jag undrar om den kanske tror den är en vindruvsplanta och att det är vindruvsklasar den tillverkar?
Hur många tomater tänker det bli?

För tänker varenda blomma bli en tomat, som det verkar, då har undertecknad problem.

Så, hur gör jag nu då?
Ni som har gröna fingrar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar