onsdag 13 februari 2013

Bästa semmel receptet

Eftersom att bloggen till viss del även fungerar som min minnesbank, så måste jag ju såklart skriva ner receptet här så jag hittar det när det är dags att baka nästa gång.

Här kommer det:

Semlor 16 stycken

50 gr jäst
3 dl mjölk
50 gr rumsvarmt smör i bitar
1 dl strösocker
1 tsk salt
9 dl vetemjöl
1 tsk nymalen kardemumma

Värm mjölken till ca 37 grader.

Smula under tiden ner jästen i en bunke och tillsätt de övriga ingredienserna.
Häll till sist ner den fingervarma mjölken.

Kör degen i assistenten i fem minuter.
Låt jäsa under bakduk i 30-45 minuter.

Baka sedan ut till 16 runda bullar.
Låt jäsa på plåt med bakduk över till de är ungefär dubbelt så stora.
Tar en dryg halvtimme eller kanske lite till.
Pensla med ägg.

Grädda i mitten av ugnen på 225 grader i 6-8 minuter eller tills bullarna fått fin färg.

Låt svalna, skär av lock, gröp ur bullarna och fyll med mandelmassa, eller annat du gillar, och grädde.
Och så florsocker på toppen


Sen var det ju det där med fyllningar...

Godaste mandelfyllningen tycker jag man får om man el-vispar en bit rumsvarm mandelmassa med lite av inkråmet och en skvätt grädde tills du får en slät och rätt lös kräm.

Som alternativ kan man göra en vaniljkräm av 2 dl mjölk och 5 msk marsanpulver som man låter tjocka till sig i kylen en stund, och sedan rör ner en dryg dl vispad grädde i.


Men som sagt.
Jag håller på mandelmassan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar