tisdag 8 januari 2013

När katten är borta

Maken äter mest troligt middag innan han tar flyget hem ikväll.
Då passar jag och Kottarna på att äta ugnspannkaka.

Maken tål inte ju ändå inte ägg, så han blir nog inte särskilt ledsen över att han missar det.


*smeten på "vänt" *

Det är möjligt att jag bloggat om receptet här tidigare, men då blir det en repris i så fall.

Ugnspannkaka

3 ägg
3,5 dl mjöl
0,5-1 tsk salt
6 dl vetemjöl

Vispa ihop smeten.
Låt den stå på vänt ett tag så den sväller lite.

Ugnen på 225 grader.

När ugnen är varm, sätt ca 25 gram smör på ugnsplåten, skjutsa in plåten i ugnen och låt den stå tills smöret har smält och fräser lite där inne.

Ut med plåten, slå på smeten och så in igen och grädda i ca 20 minuter.




Nu ska jag hämta hem Elsa och sedan blir det pannkaksfest!



.

2 kommentarer:

  1. Oh vad gott!!
    Hasse stod och stekte pannkakor i går det me är gott ibland. jag rullar alltid ost i mina.:9

    Kram.

    SvaraRadera
  2. Åh, ost i lät gott.

    Blir det som en crêpe?
    Eller typ en pannkaksrulle, med ost i stället för sylt?

    Nu blev jag ju hungrig!

    Visst är min nya skål fiiin ;)

    SvaraRadera