torsdag 10 januari 2013

Mmm...det här blev en god älg

Efter åtta timmar i ugnen kan jag säga att det var två riktigt möra köttstycken jag plockade ut.

Och det var hur enkelt som helst att strimla dem med hjälp av två gafflar.
Skyn som var kvar i formen hällde jag sedan över hela härligheten då jag var klar.
Så fick det ligga där och dra till sig medan vi gjorde färdigt det andra.


*mumma*

Det var rätt bra drag i köttet.
Man kände chilismaken ordentligt, men det var inte för starkt som tur var.

Nu åt vi köttet tillsammans med tortillabröd, sallad och gräddfil, men jag är helt övertygad om att det varit ännu godare tillsammans med potatismos och kanske lite svamp.
Det ska vi äta till köttet nästa gång.
Förhoppningsvis redan till helgen, för vi gjorde dubbel sats så det blev en hel del.

Här kommer receptet:

Pulled beef

ca 600 gram nötbog (Vi tog nån sorts älg, ingen aning om vad, för lappen hade ramlat av i frysen.)

Marinad:
1 dl matolja
2 msk röd balsamvinäger
3 pressade vitlöksklyftor
3 msk American BBQ spicy, chili and smokey (Fanns på Coop'era!)
2 msk Heinz chilisås
1 msk tomatpuré

Gör så här:
Blanda alla ingredienser till marinaden.

Lägg köttet i en ugnsfast form och gnid in eller häll marinaden över hela köttbiten.
Täck med bakplåtspapper som du trycker ner ordentligt runt kanterna.

Stek i ugnen på 100 grader i ca 8 timmar.

Man behöver inte pensla eller vända köttet under tiden. Det är bara att hitta på nåt annat roligt att göra medan köttet sköter sig själv.

När köttet är klart, dra det i tunna strimlor och häll sedan den kvarvarande marinaden från formen över dem.



Nu ska jag surfa efter lite bra boktips.
Funderar på Kaffe med rån.
Den verkar himlans kul. Nån som läst den?


Tiddelipom!



1 kommentar: