onsdag 26 december 2012

En annan dag

Jag är helt dagvill och får räkna efter både vilket datum det är och vilken veckodag det kan tänkas vara.

Det gör mig verkligen ingenting.
Jag är nöjd så länge jag kommer ihåg att klä mig på morgonen och nu är det ju mest röda dagar så då behöver jag inte ens fundera på ifall brevbäraren tutar på gården.

I går hade vi en riktig slödag. Då hasade vi runt i pyjamasarna hela dan och gjorde inte många knyck.
Jag testade lite inspiration som jag fått av Anni och gjorde islyktor.

Fyllde vatten i fem stora skålar och satte ut på bron och frös dem till is. Sedan vände jag dem upp och ner så de lossnade från skålen och sist knackade jag hål i den kupade sidan så vattnet rann ut.

I med ett stort värmeljus så var det klart.


*fina små lyktorna*

Tre av dem klarade sig till det stadiet. En tog jag för tidigt så den hade inte frusit helt och den andra tappade jag sönder mot diskbänks kanten då jag skulle vända den.

Där stod de och lyste så fint i mörka natten.

Värre var det i dag, i dagsljuset.
Då syntes de inte alls lika bra där i snön.

Först klev Magnus sönder den ena.
Sedan Edvin den andra.
Och så Elsa den tredje.

Fast det gör inte så mycket.

En annan dag ska jag göra fler.
I tioliters hinkar.
Så de fryser till rejält.

Då klarar de sig nog lite längre.



2 kommentarer:

  1. Visst är det skönt att vara lite dagvild i bland det är ju tur att barnen har lov så man inte skickar dom till skolan. Hi hi.
    Nää dina fina lyktor :(
    Du får ställa upp dom på nåt det har jag gjort med mina.

    Kram kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, måste nog släpa fram nåt att ställa dem på.
      En spark kanske.
      Hittills har jag inte väckt kottar då vi varit lediga men en gång gick jag upp en morgon till mitt dagis där jag jobbade och kunde inte begripa varför ingen annan var där.
      Sen insåg jag att det var lördag...

      Kramkram

      Radera