måndag 15 oktober 2012

Bullbak

I dag har goaste Anni varit här och förgyllt min dag.
Och se vad hon hade med sig till mig!
En hel kartong med vackra ägg från deras egna höns på gården.


*mer ekologiskt och närproducerat är så här blir det inte*

Jag blev så till mig så nu funderar vi också på att skaffa höns. I höst blir det inte, men till nästa sommar siktar vi på en liten skara.

Maken var lite fundersam över var de tänker skita om de är frigående.
Han gillar inte hönsskit, säger han.
Det var väl det minsta bekymret.
Jag funderar mer på vad de vill äta, hur deras hönsagård ska se ut och hur många en liten skara är. Och så vill jag bara ha bruna hönsar.

Så det blir vackra ägg.

När jag varit lycklig över äggen en stund var det dags att börja baka.
Vi har bakat bullar så det stod härliga till.


*bulldegen jäste som den skulle*

Surrat en massa hann vi också göra.
Det är bra, för då blir bullarna som godast.
När de får jäsa i fred.

Lite som jag med andra ord.

Och självklart har vi smakat dem.
Mycket goda bullar om vi får säga det själva ;-)


*smaskens*

Kottarna har också mumsat bullar när de kom från skolan så nu vette gudarna var vi ska få plats med middagen.
Nåja.
Det är smällar man får ta.

Nu ska jag leta fram recept på sockerkaka som jag ska baka utav några av äggen och sedan tror jag minsann det blir ugnspannkaka någon dag.

-Tack gulle dej för äggen!



Det var allt från isi Sme´i dag.


Tiddelipom!



2 kommentarer:

  1. TACK själv vännen för en underbar dag. Jösses vilka goda bullar vi gjorde mmm måste göras flera ggr :)
    Här i kväll blev det ungspankaka av våra fina bruna ägg :)

    Kraaam.

    SvaraRadera
  2. Ja visst gjorde vi :)

    Fler bullar ska det bli.
    I morgon ska jag baka sockerkaka.
    Av era/mina fina ägg.

    Det kommer att bli smaskens.

    Kraaam

    SvaraRadera