onsdag 12 september 2012

Hastverk

Klockan är tjugo i nio och jag har hunnit med att både plocka till i köket efter frukosten, fylla diskmaskinen och baka.

Tänkte överraska Kottarna med nåt gott till mellis men hade bara ett ägg hemma.
Så då fick det bli en halv sats med hastbullar.
Och snabbt går det.



Förra gången gick det så snabbt så jag glömde tillsätta gräddfilen.
Det gick det med.
Men de blev en aningens knaprigare i konsistensen.

Här kommer receptet, till en hel sats, medan jag fortfarande har det i minnet:

Hastbullar ca 16 stycken

2 ägg
1,5 dl strösocker
1 dl olja
3 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
2 tsk kardemumma
1 dl gräddfil (eller vanligt fil)

Jag antar att man kan vispa sockret och ägget pösigt och sedan tillsätta övriga ingredienser, men jag bara rörde ihop allt för hand med en sked och se det gick hur bra som helst.

Måste ju finnas nån anledning till varför de heter hastbullar, tycker jag.

Sedan är jag ju lite, lite krasslig och då vill man ju inte överanstränga sig.
Nä, helst bara vila sig och fika en liten hastbulle...

Nåväl.
De måste ju göras färdiga först.
Då fortsätter vi:

När smeten är rörd ihop så skedar du ut den i 16 muffinsformar.
Jag har en sort som heter muffinsform-lagom.
De är lite mindre än bullformar, men jag antar att det funkar med vilka som helst.
Fyll dem till hälften ungefär så blir det bra.

Grädda hastbullarna mitt i ugnen, 200 grader i ca en 12-15 minuter.


Nu tror jag faktiskt att jag ska sätta igång med dagens jobb, men först måste jag provsmaka.
Fikarast är ett bra sätt att börja arbetsdagen med.

Ha en skön dag allihopa!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar