söndag 8 januari 2012

Söndags stängt

Kommer ni ihåg förr.
Ja inte förr förr utan förr för en si så där tjuåtta år sedan.
28.
Jezus, det var nog förr när jag räknar efter...
Vart far tiden!?

Nåväl, till saken.
Då affärerna hade stängt för lunch varje dag, stängde tidigare på lördagarna och hade helt stängt på söndagarna.

Jag minns precis då Ica Hjärtat öppnade här i Kalix.
Gick i tredje klass och var precis på väg hem från skolan då jag fick se en stor zeppelinare-aktig sak sväva runt uppe i luften med texten: Ica Hjärtat, öppet alla dagar, 9-9, på.

Min pappa sa att -Det var då märkvärdigt.
Skulle de ha öppet dygnet runt?

Nu tror jag inte att han trodde det egentligen, han gillade nog bara att märka ord.
Lite som jag själv också gör...

Men visst var det märkvärdigt.

Inget mer lunch stängt.
Inget mer snabba ryck för att hinna handla på lördagsförmiddagen.
Inget mer stängt på söndagen.

För himmel om man blev sugen på karra eller hade glömt att köpa något.
Då skickade mammorna över en till grannen för att låna en kopp socker eller ett par ägg om det behövdes.

Nu är det ingen som ens tänker på det.

Vi är så vana att det finns butiker öppna nästan dygnet runt.

Jag undrar om det gör att vi handlar mer vårdslöst.
Man behöver inte planera för man kan alltid åka och handla sedan om det är något man glömt.
Jag tror det i alla fall.

Inte för att jag vill ha tillbaka de öppettiderna, jag är nöjd med att kunna handla lite när som helst.

Det var bara nåt jag tänkte på, så här på söndagskvisten.
I brist på annat.

Och i väntan på att våra söndagsinköpta potatisar ska koka färdigt.



.

2 kommentarer:

  1. Jag tänkte åxå att det var märkvärdigt att ha öppet kvällar o helger, när vi har kyl o frys,som vi kan förvara maten i,så int behöver man handla varje dag!!!
    Mammsen

    SvaraRadera
  2. MuminMormorn:

    Nä, man behöver inte men visst är det praktiskt att man kan.

    Om man vill :)

    Kram

    SvaraRadera