onsdag 19 oktober 2011

På middagsbordet

I dag provade jag en ny sås till middagen.
Nu är den inte ny för mig, för när jag hade dagbarn åt vi den lite då och då.
Rätt ofta om barnen fick bestämma.
Barn brukar liksom gilla den.

Mild och len i smaken, lätt kryddad och inga konstigheter i.

Vad har vi ätit här isi Sme´i dag då?

Jo, potatismos, smörstekt torskfilé och så såsen då.

Dillig äggsås.

Har inte provat den på Kottarna tidigare eftersom de inte tålde ägg förut, men nu gör de ju det.
Tror utan att jag tar i, att det nog är tio år sedan jag gjorde äggsås sist. Men den gick hem. Tummen upp från båda Kottarna som åt mer än vad både pappan och jag gjorde.



Egentligen skulle det serveras gröna ärtor till också men det vette gudarna var de tog vägen.
Inte var de då där när det skulle fotograferas i alla fall.

Såsen är enkel att göra också.
Jag gillar ju då saker är det.

En helt vanlig vit grundsås på ca tre deciliter mjölk eller mjölk och en skvätt grädde och så en avredning med ideal mjöl.
I med salt, vitpeppar och lite buljongtärning eller -pulver.
En nypa dill, lite efter egen smak, och så i med en si så där två till tre stycken hårdkokta, grovhackade ägg.

Klart att servera.

Men den är mastig, så den räcker till fler än man kan tro.
Av receptet ovan skulle jag gissa att det räcker till i alla fall sex portioner.
Hos oss hamnar den absolut på matlistan fler gånger.


Kram J.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar