söndag 23 oktober 2011

Lördagen

Hade min goa vän A på besök igår.

Bestämde oss för en liten tjej kväll med nåt gott att mumsa på och sedan hade jag ordnat med lite lördags godis.
Middags valet föll på hembakad pizza och så hade jag gjort en schweizernötchoklad-fluff till efterrätt.
Till den hade vi hallon och björnbär, bara som de var, eftersom att jag misstänkte att choklad fluffet skulle vara ganska sött i sig.

På pizza botten bredde vi aivar relish istället för den klassiska tomatsåsen. Blev riktigt bra med den milda paprika smaken.
Bra tips som jag ska prova med familjen nästa gång vi gör pizza här hemma.

Sen toppade vi med riven ost, skinka, skivade tomater och så färska champinjoner på det.
A hade paprika strimlor på sin också men det hoppade jag över.


*på väg in i ugnen*

Till pizzan hade vi vanlig sallad i stället för vitkålssallad.


*gott blev det*

Sen gjorde vi ju en hel plåt, så det blev mat över till både en och två måltider åt oss var.
Skönt att kunna ta fram om man inte är så sugen på att laga mat någon dag.

Efter middagen satte vi oss i vardagsrummet och tände massa ljus och åt efterrätten.


*lördagsgodis*

Passade jättebra med bären för det behövdes något som bröt av mot det söta.
Egentligen är ju fluff en slags tårtfyllning men jag tycker det passar ypperligt att servera i små skålar, eller som här i koppar, som en mousse.
Och mycket enklare att göra.

Minns inte om jag lagt ut receptet tidigare men då får det här bli en repris i så fall.

Fluff:

180 gr choklad av valfri sort
(Fast jag brukar ta 200 gr. Enklare att räkna när man inte har någon hushållsvåg och det verkar då funka lika bra.)
3 dl vispgrädde
(Laktosfri funkar lika bra som vanlig)

Smält godiset tillsammans med grädden på svag värme.
Grädden får inte koka.
Låt stå i kyl över natten eller i åtminstone sex timmar.
Vispa upp till ett fluff med elvisp.

Jag gillar bäst att använda mig av Dumle kolor. Då smakar fluffen precis som den där kulan i Tip Top glassen.


Nu blir det lite pyssel här hemma och så ska jag ringa kära Modern och höra vilken tid vi skulle ses i morgon.
Har tagit upp köttfärs så vi ska rulla massa köttbullar och äta lite middag ihop.
Det blir mysigt.



.

1 kommentar:

  1. Ser fram emot morgondagen! Alltid roligt att laga mat tillsammans!
    Vi ses...
    Mammsen

    SvaraRadera