tisdag 20 september 2011

Lån-tagare okänd

Snurrigt värre blev det i förmiddags då jag skulle ringa och ordna upp en sak på biblioteket.
I fredags kom en påminnelse till lilla e på en bok som handlade om Löpträning.

Lilla e var ett levande frågetecken och sa att han bara lånat en bok med skolan, och det var om Jedi riddare.
Inte riktigt löpträning det nej.

När jag då ringde i dag visade det sig att han inte bara hade missat att lämna igen den Löpträningsboken.
Utan tretton andra böcker också.
Men hon avregistrerade den om löpträning och förlängde de andra tretton.

Jag sa tack och hej och la på.
Sen började jag fundera.

Lilla e har inga tretton böcker här hemma.
Från biblioteket.
Inte hos Biologen heller.
Jag ringde nämligen dit och kollade.
För säkerhets skull.

De har inte varit på biblioteket alls hos Biologen.
Däremot hade hon noterat en bänkbok.
Young Jedi Knights.

Stämmer ju onekligen.

Jag ringer upp biblioteket och förklarar.
Att det finns inga tretton böcker som lilla e har lånat.
Bara en.
Om Jedi riddare.

Bibliotekarien säger att hon fixar det.
Att de böckerna också skulle ha varit registrerade på någon annans lånekort men att det ibland blir fel.
Hon avregistrerar alla utom den om Jedi riddarna då, säger hon.
Jag tackar för det och lägger på.

En stund senare går jag in och kollar på Biblioteket-på-nätet.
Loggar in på lilla e's sida och klickar på "mina lån".

Där står att han har en bok på hemlån.
So far so good.

"Mental träning för unga idrottare"?!?

Det är såå inte lilla e.
Och av Jedi riddarna syns inte ett spår.

Jag måste nog ta och ringa dit en tredje gång.

Förstår ni att jag funderar en smula över de två böckerna som de säger att jag inte lämnat igen.
Men eftersom jag inte kan hitta dem och eftersom att jag i mitt fall vet att jag har haft dem här hemma så är det ju bara att betala.

Men se glad ut, det tänker jag inte göra.



*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar