onsdag 17 augusti 2011

Mat prat

I går surfade jag ju efter lite nya recept på nätet.
De här har jag hittills samlat på mig:

*Dinkelpaj med lax och dill

*Helstekt fläskfilé med whiskysås

*Kantarelldoftande fläskfilé i panna

*Ugnsbakad lax med kryddigt täcke

*Ädelostfyllda köttfärsbiffar

*Kyckling- och champinjongryta

*Husets linssoppa

*Färsk pasta med kall tonfiskcrème

Gott gott gott ska det bli att prova.
Lite nya spännande recept men utan massa krångliga eller ovanliga ingredienser.
Då blir det ändå aldrig att man gör dem fler än en gång.
Tror jag.

Så först ut då av våra kulinariska pröva-på-rätter äääär:
Ta daa!
Familjen Dafgårds frysta lasagne...



Jag vet.
Det här börjar ju bra, tänker ni.
För det tänkte jag.

Meningen var ju att vi skulle testa på nåt nytt recept men vi bestämde oss för att göra lite frys-rensning och den här köpte min Moster när hon var här och varför inte prova.
Tänkte vi.

Vanlig, hemgjord lasagne är så klart i särklass och vi fick spetsa den här med åtskilliga varv på pepparkvarnen och lite annat i kryddväg för att komma ifrån barnmatsburk-smaken.



Men med en god sallad till och lite rostat bröd är den helt okej.

Anledningen till att jag föredrar att laga maten från grunden är för att då vet jag vad maten innehåller.
Tidigare var ju Kottarna allergiska mot rätt mycket och då var det helt enkelt lättare att göra allt själv.

Men ibland kan kraven kännas så höga på att man alltid borde laga allt från grunden och att det helst ska vara ekologiskt, rättvisemärkt, närproducerat och fritt från elaka E-tillsatser.
Jag vill såklart att Kottarna, och vi själva förstås, ska äta sunt och varierat med inte allt för många konstiga saker i innehållsförteckningen, men vem lever efter den devisen hela tiden?

Inte jag.
Så är den krassa sanningen.
Inget att hyckla om.

Har man helt enkelt roligare saker för sig somliga eftermiddagar så funkar det utmärkt med halvfabrikat som reservplan.

Så släpp kraven föräldrar!
Man måste få göra det lätt för sig ibland.

Utan att få dåligt samvete.

Utan krav blir matlagningen så mycket roligare.
Inte godare nödvändigtvis, men roligare.


Tror jag.


.




4 kommentarer:

  1. Och så blir det mera plats i frysen...
    inför hösten..
    MEN -säg till maken-LÅT BLI HÄLGE!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Mammsen

    SvaraRadera
  2. MuminMormorn:
    Ja det är ju en fördel om det minskar i frysen.
    Börjar ju vara dags och jag tycker den verkar fullare än nånsinn.
    Hälge verkar ju klara sig fint, det är väl snarare Rubbade Runar som ligger risigt till.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Rubbade Runar klarar sig, för han är så seg, så ingen vill ha honom...Möjligtvis till
    " rävaåte"
    Mammsen

    SvaraRadera
  4. MuminMormorn:

    Mammsen.
    Det gör inget om han är lite seg.
    Han blir säkert fin som älgskav.

    Kramisar

    SvaraRadera