lördag 6 augusti 2011

Kottekrig

I dag var det då dags för barnens kalasande.

Lilla e hade ju som önskemål för sitt firande att de skulle ha vattenkrig, han och alla kompisarna.
Vädret lovade kyligt och kanske några regnskurar.
Vi fick sol från blå himmel och inte stekande varmt, men nog varmt för vattenbad.

Så på gården samlades Kottar i olika storlekar och sorter laddade med vattenpistoler, drösvis med vatten ballonger och torra ombyten i sina medtagna påsar.
Vi fyllde många hinkar samt några större baljor med vatten.
Kotteriet provade funktionerna på sina medhavda och sedan gick startskottet.

Vad som var målet och vilka som var på diverse lag vette gudarna med kul hade de.
Och jag tror inte en enda av dem var mindre än helt genomblöt.
Så blöta så det droppade om dem.

Av förklarliga skäl är inte det inte många bilder alls av själva vattenkaskaderna.
Däremot finns det några från firandet i övrigt både från gårdagen och idag.

Fika har Kottarna gjort såklart.
Och som vanligt är det chokladbollarna och MuminMormorns kolakakor som är hårdvalutan.



Jag provade att göra tårta med en för mig ny sorts dekoration.
Ätbar bild som man bara lägger på den färdiga tårtan.
Funkade riktigt bra.



Eftersom Transformers är en stor favorit hos lilla e för tillfället, blev bilden jag och pappan valt att överraska med mycket uppskattad.
Själv är jag galet nöjd med gräddspritsen som Goa kompisen A var så snäll och lät mig låna till tårt-tillverkningen.

Så då, de enda bilderna som blev tagna av vattenfestivalen här isi Sme´:





Vinterns tefat passade perfekt att ha som samlingsplats för vattenballongerna.
Grann-Kotten och en annan av lilla e's kompisar kom lite tidigare för att hjälpa till med fylla dem.
Det var en himla tur, för det är en konst att få knytt ballongerna utan att de exploderar allt sitt vatten över en eller att de spricker bara man tar i dem.
Men det gick tillslut och vi fick ihop en liten samling.

Det var nog kontentan av de första två dagarnas firande.
I morgon kommer mina två tidigare bonusbarn och deras mamma ner och uppvaktar lilla e och då ska vi grilla lite och äta middag tillsammans.
Det blir en bra avslutning på helgens kalasande.

Så måste jag ju till sist i dag bara få visa:



I fredags fick jag den här fina, fina blomman och krukan utav lika fina G, hon är en syster till F som figurerar här på bloggen lite då och då tillsammans med MuminMormorn.
Hänger ni med?

Kanske inte, men det gör inte så mycket.

Det jag ville visa är blomman.
Och betydelsen av den för mig.

G är världens gulligaste.
Vi träffades första gången i fredags.
Men hon kikar in här hos mig på bloggen varje dag.
Hon har läst om mina svarta fingrar då det gäller växtlighet och hon vet genom bloggen hur det gått för de flesta av mina blomster projekt här i sommar.
Ändå anförtror hon mig denna blomma.
En livs levande.

Fint va!

Så jag har gett mig den på att denna ska överleva om än allt annat inte gör det.
Jag har kollat fuktigheten i jorden och gett den vatten.
Jag har ställt den i ett svalt fönster på dagen och i ett annat på kvällen så den får sig lite sol sedan på morgonen.
Jag pratar med den lite då och då och säger bara snälla saker.
Jag har lovat den ny jord, i alla fall vartannat år, om den bara viftar lite med bladen då det är dags.

Fin och grön är den ännu och snart har den överlevt en hel helg.
Det känns som en bra början.
-Så tack snälla G för blomman.
Vis av erfarenhet kan jag inte lova nåt men jag ska göra mitt allra bästa :)




Nu ska jag krypa till kojs för det känns som om det varit en lång dag.
Lång, men himla rolig.
Tycker både Kottar och Långöron.



Nattinatti.

5 kommentarer:

  1. Hej vännen tack för senast. Gunilla hälsar hon tyckte du var så himla go. Åh dom där kakfaten hade jag lätt kunnat mumsa upp..Och tårtan Mmm. Låter som om dom hade en toppen födelsedag du får hälsa och gratta dom från oss.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Citerar till gårdagens Blogg: Älskade unge!!!!!
    Kram Mammsen

    SvaraRadera
  3. Anni:
    Hej tjejen.

    Nu svarar jag både här och i din blogg.
    Om tårtan såg god ut skulle du ha smakat den!
    Det där dumlefluffet jag gjorde som fyllning smakade likadant som den där kulan i tiptop glassarna...
    Mums.

    Jag hälsar och grattar.

    Kram :)


    MuminMormorn:

    Ja visst är han.

    Kram.

    SvaraRadera
  4. Vilken läcker och häftig tårta! Och jättefint med fikat på nya kakfaten, de ser så klart också goda ut! /A

    SvaraRadera
  5. A:
    Ja det blev verkligen bra med vånings-faten.
    Enkelt att ha allt samlat "på hög".
    Det var lite knepigare att diska än platta fat men det gick bra ändå.

    J.

    SvaraRadera