torsdag 4 augusti 2011

Förberedelser

I morgon fyller lilla e år!

Här förbereds nu det sista inför lilla e's födelsedag i morgon.
Då firas det med familjen och sen på lördag är det Kotte-Kalas med vattenkrig som tema...

Allt fika är bakat.
Dajmrutorna var sist ut och nu är det bara paketen som ska slås in.
Jag gillar verkligen att baka för tillfället.
Så det är vad jag har roat mig med inför kalaset det här året.

Somliga år då får Ica baka eller det eminenta Caféet Lyktan.
Somliga år har min mammsa fått rycka in och göra tårtan och i år har hon fixat med kolakakorna.

De gångerna har jag själv gjort annat.
Blåst ballonger eller bara struttat runt.
Ibland har jag farit runt och vrålat städorder som en furie åt den förskrämda familjen och andra år trycker jag in skrotet i garderoberna och i pannrummet.
Prova själva att öppna de dörrarna då ni är här, så får ni se!

Sedan är det ett utmärkt tips att stampa fast dammråttorna med sockarna om man hittar nån på rymmen.
Eller om dammsugaren är full.
I påsen alltså.
Eller om den har brott på sladden eller annat lämpligt.

Det blir lite som det vill sig från år till år.
Man ska liksom inte göra det till ett större projekt än man kan hantera, har jag lärt mig med åren.

Barnen äter inte alla konstiga macarones och stylade cupcakes med fluff och annat elegant på.
De äter chokladbollar och ballerinakex.
De blir kladdiga om munnarna och sockerhöga på läsk och glass lagom till föräldrarna hämtar hem dem.

De raglar iväg med ballonger i handen, lekrufsigt hår och blossande kinder.
Och har förhoppningsvis haft precis så roligt som de brukar ha när de går på kalas.

De gillar kalasandet.
Oavsett vilken tid vi Långöron lagt ner på att göra det vi tror är perfekt.

Det är vad jag tror.

Nåväl hörrni.
Pappan och jag försöker i skrivande stund få Kottarna att gå upp och lägga sig men det är lättare sagt än gjort kan jag meddela.
Åtta veckors sommarlov har satt sina spår och både barnen och vi Långöron är uppe längre än vettigt.
Så närmaste två veckorna blir det att långsamt vända tillbaka dygnet.

Lättare sagt än gjort.
Som sagt.
För Långöronen också...

Sen är det ju såklart lite extra pirrigt att somna så här dagen före sin födelsedag.

Nu ska jag ta fram sax och tejp och börja slå in paketen.
Vi ska skriva kort och sen när vi är klara med det ska vi mysa ner oss i soffan, MuminPappan och jag.

Den spännande fortsättningen av serien The Killing med Joel Kinnaman väntar.



Må gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar