tisdag 28 juni 2011

När det bränns...

Bestämde mig för att plocka in lite rabarber i kväll.

Har sett så många smaskiga recept på bland annat rabarber saft och fina pajer med både rabarb och jordgubb i.
Växer gör det ju så det knakar här ute så det är ju inga problem, tänkte jag.
Att få ihop en si så där fyra liter.

Det hade det också varit.
Lätt alltså.
Om det inte hade varit för de där jäkla brännässlorna som också växer så det knakar.
Mitt bland rabarbern.

Eller inte mitt i direkt.
Mer runt omkring.
Och mitt i.

Så en så där åtta nio stjälkar fick jag med mig innan jag gav upp.
Det blir det inga fyra liter av.



Fyra deciliter kanske om jag har tur.

Jag gillar rabarber.
Jag gillar inte brännässlor.

Som en klok liten Kotte sa:
-De bits de där bränn-vesslorna.

Och det gör de.
De arma rackarna.

Bits som fasen.

I morgon ska jag ta på mig handskar och långärmad tröja.
Och täckbyxor.
Och stövlar.

Då kan de bitas bäst de vill.



.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar