måndag 27 juni 2011

Månadens mysterium

Måndag måndag och dags att ta itu med lite av veckans göromål.

Ett av de mindre roliga var att ringa biblioteket och fråga vad man gör då man slarvat bort inte bara en utan två (!) böcker.
Det har liksom aldrig hänt mig förut.
Varken med mina egna lånade eller barnens lånade.

För att ha minutiös koll på lånade saker, som så gott som alltid består av böcker, så är det här ett mysterium.

Lånade böcker från vänner har en enkom hyllplats i bokskåpet.
De vistas aldrig nån annanstans än där, förutom då jag läser dem då.

Lånade böcker från biblioteket har sin plats antingen i den påse de kom hem i eller på mitt sängbord.

Utan undantag!

Så när bokpåsen lämnades in på biblo fanns inte en tanke på att någon bok skulle saknas.
Men det gjorde det.

Nu har jag alltså sökt genom hela huset.
Tänkt outside the box.

Med andra ord sökt genom badrumsskåp, leklådor, garderober och i skafferiet.
Man vet ju aldrig...
Kan ju ha hänt att jag på nåt tankspritt vis fumlat dit dem.

Jag har sökt i Kottarnas rum och jag har scannat var enda liten vrå känns det som.
Men de är och förblir borta.

Bibliotekarien var så gullig då jag ringde och förklarade.
Hon gick till hyllorna och såg efter om det blivit nån miss och att de fanns där trots allt.
Hon kollade till och med om de fanns utlånade till någon annan och det på så vis blivit nån miss vid återlämningen.
Men inte.

Konsekvensen:
500 kronor fattigare plus tjugofem i förseningsavgift.

Det suger.

Speciellt när jag gått omkring och inbillat mig att jag är en sån som har koll på saker.
Särskilt lånade.

Där fick jag så jag teg.

Men var de tagit vägen är fortfarande ett mysterium.

Ett dyrt sådant.



.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar