fredag 27 maj 2011

Sommarens väder

Urban, Vilhelmina, Blenda, de skola sommaren sända.

Ska man tro på Bonde praktikan så blir sommarens väder soligt men inte galet varmt i juni, ostadigt och mulet i början på juli och sedan soligt resten av månaden. I augusti blir det blåsigt och mulet men även sol.

Låter inte det som en ganska vanlig svensk sommar?
I alla fall här uppe.

Själv hoppas jag på en lagom blandning av varma soliga dagar så vi kan åka ut med båten och regniga kalla dagar så man kan sitta inne med gott samvete och läsa.
Har börjat bygga upp min bokhög inför sommaren.

Min Mammsa var förbi härom dagen med en serie på tre böcker som jag ska låna av henne.
Det blir perfekt sommarläsning


*somrigt band hade Mammsan bundit dem med ♥*


Jag ska ta med mig Kottarna och Maken på en runda i biblioteket lite närmare sommarlovet.
Då brukar de ha extra lång lånetid på böckerna också.

Brukar nog läsa en femton tjugo böcker, så det gäller att börja samla redan nu.
Sedan kan vi riktigt ligga och mysa ute i stugan eller här hemma i sommar.


Mina projekt för övrigt i sommar är först en fåtölj som jag ev. tänkte måla och klä om.
Den har jag förvärvat av snälle F.


*älskar den här fåtöljen*

Egentligen är jag helt galen i det orange/röd rutiga tyget den har nu, men det passar inte riktigt in.
Blir det nu att jag klär om den ska jag spara tyget under om jag ångrar mig längre fram.
Mitt andra projekt är att baka massor med många kakor så vi kan ha ett stort saft-, kaffe- och kak-kalas här i sommar, nån solig och fin dag.
För är frysen full är det bara att ta fram då det blir en sådan dag.

Till det kalaset hade jag tänkt mig ett eller ett par sådana här kakfat:



De finns på det stora blå gula varuhuset, för en rätt billig penning faktiskt.
Kanske det är dags för en tur dit i sommar.
Var ju onekligen ett bra tag sedan...


Nu ska jag susa in på Sveriges Radio och kolla om de har publicerat årets Sommarpratare.
Det är också en grej som Maken och jag brukar göra på sommaren.
De har en jättefin kalender som man kan skriva ut och sen brukar vi kryssa för eller ringa in, de pratare vi vill lyssna på.
Mysigt mysigt.




Trevlig helg allesammans!



.

2 kommentarer:

  1. Trevlig helg till er med. Vi ses på söndag!
    Nytt boktips: Catarina Ingelman-Sundbergs
    Vikinga Blot...
    Handlar om Ansgar och munken från Corbie, som
    är sänd för att kristna svearna..
    Gillar du hennes sätt att berätta om Sveriges
    historia under Vikingatiden, så har jag fått den boken, av finaste F idag../ Mammsen

    SvaraRadera
  2. MuminMormorn:
    Hej mammsen.
    Jag ska plöja de tre andra först så får vi se.
    Vi ses i morgon!

    Kramkram

    SvaraRadera