måndag 30 maj 2011

Nytt på rabarber fronten

För två veckor sedan hade vi ju vårstädning här på gården.
Då krattade jag och Stora E fram rabarberknopparna, som ni kanske minns.


*14:e maj*
Här ser man knappt vad som är rabarber och vad som är ogräs...


Så här såg det ut i dag:


Rabarbern växer som bara den där uppe på stenmuren.
Hittade några späda små plantor nere på marken också.
Tror jag ska försöka flytta dem till drivbänken vid bagarstugan. Där kan de växa tillsammans med jordgubbsplantorna.



Späda fina stjälkar som kan bli god saft.


Eller kanske en mumsig efterrätt.

Hittade ett recept på paj hos Linnéa, http://www.linneasskafferi.se .
Jordgubbar och rabarber, med ett smuligt täcke över.
Det verkade jättegott!


Tror det ska få bli premiären för mina små godingar.



Mums!

3 kommentarer:

  1. Mmmm, rabarberpaj är ju supergott! Länge sen jag åt det... Kanske vi kan göra det ihop nästa gång? :-) /A

    SvaraRadera
  2. Rabarber tar mycket näring och sprider sig så jordgubbarna blir utkonkurrerade om du sätter de bredvid varann. Det blir små gubbar. F

    SvaraRadera
  3. A:
    Det kan vi väl göra! Finns många stjälkar att mumsa på :-)

    F:
    Åh, TACK!
    Det hade jag inte en tanke på!
    Vilken tur att jag skriver om allt möjligt här på bloggen och att du läser den :-D

    SvaraRadera