onsdag 18 maj 2011

Einstein och kåmpani

Lilla e och jag har gjort experiment i dag.
Han har haft ett par lådor med olika saker i som behövdes vuxenhjälp med.



Det tog vi och gjorde nu i eftermiddag.

Vi har lindat koppartrådar och kopplat grejjer.
Riktigt kul var det.



Elektromagneten är den vi har börjat med.

Känns lite som när man gick på högstadiet och hade fysik.
Jag gillade fysik.

Kemi var det värre med.

Att hälla ihop olika vätskor som skulle reagera med varandra brukade ofta sluta med att det rök lite väl mycket eller att det helt enkelt sprakade till och så fick nån annan demonstrera sitt.

Värst tror jag var den gången jag lyckades få mitt då långa, långa hår tvärs över lågan på en brännare.
Det sa liksom frrrsss, eller nåt liknande, och vips var jag en decimeter hår kortare och så hade vi en kemisal som inte luktade gott.
Bränt hår kan jag nämligen tala om, det doftar inte jordgubbar direkt.

Till mitt försvar ska jag väl säga att det inte var på min brännare utan det var min bänk kompis som hade hittat vredet på sin och faktiskt lyckats få till en rätt imponerande låga.

Nåväl, allt gick ju bra den gången men mer än en trea lyckades jag aldrig få.

Då gillar jag faktiskt de här små lådorna bättre.

Här handlar det mer om el och sånt.
Det är jag rätt bra på faktiskt.

Utom den gången då förstås, då jag bytte sladd och strömbrytare på en lampa och sedan lyckades kortsluta huvudsäkringen i det hyreshus jag bodde i då.
Ett rätt stort ett, med en si så där 25-30 lägenheter.

Den gången sa det inte frrrsss, då sa det mera poff.

Fast Maken säger att det var glödlampan det var fel på.
Att det kan bli så om den är skadad.

Jag är inte riktigt säker på om jag tror honom.

Men jag uppskattar att han alltid tar på sig att sköta sånt här hemma.
Så jag slipper.
Det är en omtänksam make jag har.


Det måste ni hålla med om...



.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar