måndag 4 april 2011

När man har tid över

I dag blev det långkok till middag.

Detta behövs
:

Ett stycke älg.
Skjuten, död, fryst, tinad och skuren i lagoma bitar.

En järngryta, med lock.

En klick smör att steka älgbitarna i.

Lite buljong.
Absolut hemgjord, blanda ner vatten och buljongpulver på burk.

En stor gul lök.
Inte så mycket pyssel med den, men skala och dela den gärna.

Lite kryddor.
Grönpeppar, svart peppar och salt blev dagens kulinariska blandning.

Rotsaker av valfri sort.
Jag hittade en påse med blandade wok grönsaker från Findus i frysen. Det funkade.

Två och en halv, tre timmar medan grytan puttrar och du själv roar dig med annat.
Jag underhöll mig med datorn, men det är valfritt.

Ett par grillvantar eller pannlappar.
För locket till järngrytan blir *piiiip* varmt efter några timmar.

Kallt vatten att spola fingrarna i.

En skvätt grädde bara för att avrunda och för den lena smakens skull.
Och för att det fanns en överbliven slurk kvar i kylen.


Här har du resultatet:



Serveras med fördel tillsammans med kokt potatis och svartvinbärs gelé.



Nu ska jag fortsätta frossa i Gary Moore och Kizz och annat rockigt på Vh1 Classic.
På HÖG volym.
Hög volym har jag mest för att min egen röst inte ska höras så tydligt då jag sjunger med i allt.
Det blir liksom bättre för alla då...

Sånna här gånger är det tur man bor i hus.


*lallallla laaaaaa*



Ses.

4 kommentarer:

  1. Underbart recept! Gillar verkligen de humoristiska instruktionerna, önskar alla recept var skriva så! :-D /A

    SvaraRadera
  2. A: Visst blir man liksom glad då recepten är roliga!
    Recept på köttgryta är ju sällan kul, så jag tog mig friheten att piffa upp det.
    En bakbok med roliga texter är Kärleksmums av Emma Hamberg (Mossvikenfruar, du vet) och Anette Rosvall.

    SvaraRadera
  3. Det ser så gott ut...blir nog morgondagens middag.
    Kram/Birgitta

    SvaraRadera
  4. Birgitta:
    Ska laga Hedvig soppa nån dag ;-) Det är också gott.
    Bara jag hittar receptet...

    Kram tillbaka

    SvaraRadera