söndag 24 april 2011

När går älven?

Ja, frågan är kanske om älven går överhuvudtaget.
Men när släpper isen taget då?
Här hemma brukar vi alltid gissa och ännu har ingen tippat helt rätt.
Den är okynnig den här älven.

För er som nu inte bor här i krokarna är det så här:
Vi har en båt här ute på älven som när isen går, följdaktligen hamnar i vattnet och flyter i väg.



När båten passerar ett visst landmärke så räknas det som att "älven har gått".
Lotterna man kan köpa kostar tio kronor och pengarna går till Lions.

Här hemma har vi gissat så här:

Jag är tidigast med min gissning:
Onsdagen den 4 maj klockan 08.40

Sen kommer Stora E:
Torsdagen den 5 maj klockan 14.32

Maken kommer som nummer tre:
Torsdagen den 5 maj klockan 16.14

Och lilla e han tror älven håller i sig till:
Fredagen den 6 maj klockan 17.15


Så får vi se vem som hamnar närmast i år.



I dag åker vi ut en sväng till Kompis-Familjens stuga igen och mojjar oss i det härliga vädret.
Vi har klarblå himmel och vid halv tio-tiden i morse hade vi 18 grader i solen.
Sköna dagar!

Vi har verkligen haft tur med vädret den här helgen.
Ja, hela påsklovet faktiskt.
I morgon är sista lediga dagen, sen på tisdag är det jobb och skola i vanlig ordning.
Men än har vi två dagar kvar att njuta av.


Må så gott!
Det gör jag.

;-)

3 kommentarer:

  1. Du är som din mor när det gäller temperaturen. Det är skuggtempen som räknas! F

    SvaraRadera
  2. Jag har också gissat i år, min första gång tror jag. :-)/A

    SvaraRadera
  3. Men F:

    När det gäller värme ska man gå efter den termometern som visar varmast.
    När det gäller kyla ska man se på den som visar kallast.

    Då låter det liksom "värst"... :-)



    A: När har du gissat? *nyfiken*

    SvaraRadera