fredag 11 mars 2011

Ny fredags favorit

Maken var hemma redan klockan nio i går.
De hade haft jätteskoj!
Han vann tyvärr inte hela klabbet då de körde folk race, men han blev kval etta.
Och fick en flaska vin med sig hem.


*hejja älskling!*

Så var det bara det där med att lära sig dricka druvor...


Jo, i dag har vi ju provat ett nytt recept till fredags middags myset.

Det blev egna kycklingbiffar.
Helt klart värda att prova göra!

Egentligen skulle man ha kycklingfärs men det kändes bättre att köpa färsk kyckling filé och mala den i hushålls assistenten.
Sen skulle man finhacka blekselleri, morötter, lök och vitlök, fräsa det och sen blanda ner det i färsen med dill, kycklingkrydda, salt och peppar.

Så ska biffarna stekas och sen glaceras i stekpannan med lite hot pepper sauce.
Ovanpå skulle det vara cheddar ost, cambozola och lite bostongurka.
Egentligen skulle det ha varit sallad till också, men se den kom aldrig med oss hem från affären.



Maken han åt sin med sånt där degigt MAX bröd, men jag höll mig till en rostad frall skiva.
Det blir godast och så blir man inte lika övermätt på själva brödet.
Nästa gång ska jag prova att inte ha cheddar ost och ha skivad tomat till i stället.
Det tror jag också blir bra.

Det bästa är att man vet precis vad biffarna innehåller.
Inga konstigheter.
Om man inte tycker att tex. blekselleri är konstigt då.
Men det passade jättebra i.

Så prova!
Enda nackdelen är nog att man inte blir så sugen på vanliga kycklingburgare efter dessa.
Fast det kanske inte gör så mycket ;-)



Hoppas ni har en skön fredagkväll och att ni har en fin helg att se fram emot.

Vi ska på kalas hos Kompis-familjen i morgon men förutom det har vi inget planerat.
Är ganska skönt att bara kunna ta dan som den kommer.
Gör det ni med!


Kram J.

2 kommentarer:

  1. Hmm, har för mig att jag såg ett liknande recept på Rachael Ray när jag jobbade under veckan som gick, det låter iaf riktigt gott.
    Trevlig helg på Er där uppe och hälsa syster min imorrn om ni ska dit och fika :)

    SvaraRadera
  2. Anna: Japp, det var där jag hittade det. Var förbi din syster yster i dag och kalasade för tre sjättedelar av gänget :-) Ha en skön helg ni med!

    SvaraRadera