onsdag 9 mars 2011

Försöks kanin?

Jo, det där brevet jag fick från Medicin mottagningen igår.

Det visade sig vara ett erbjudande om att bli testpilot för en ny sorts medicin till mag- och tarm patienter.
Sånna som mig, med andra ord.

Ett förslag på delta i en forskning kring ett nytt läkemedel som kanske kan göra susen när man har skov.
Eller inte.
För visserligen hade de testat preparatet i två tidigare studier.
På friska män...

Men inte på några Ulcerös Colit patienter.
Än.

Inga allvarliga biverkningar hade framkommit.
På de friska männen.
Och det är ju lovande.

Tanken var att man, om man blir utvald, skulle höra av sig då man får ett skov.
Då får man komma dit där studien är och får då preparatet.
Eller placebo.
Och såklart vet man ju inte vilket.
Sen är man under uppsikt de närmaste veckorna, och vid ett par tillfällen är man även inlagd på kliniken.

Där är mitt krux.

Tänk om man får placebo´t!

Flera veckor utan medicin.
Nu, när jag är mitt uppe i ett skov, kan jag inte ens föreställa mig det.
Eller att ta mig fram och tillbaka flera mil för undersökningar.
Skrämmande.

Så just nu känns det inte alls aktuellt.
Just nu är det inte heller aktuellt, för att jag är mitt uppe i ett skov och redan har ändrad dos.
Men skulle jag våga vara med annars då?

Samtidigt som jag tänker på vilken dröm det skulle vara, att de hittade en jättebra medicin som gjorde att man slapp ha så här besvärligt varje gång.
Eller till och med slapp ha några skov överhuvudtaget.


Kanin eller hare.


Det är frågan.


.

2 kommentarer:

  1. Var det erbjudandet från Med mott?
    Kram från Muminmormorn...Saknar er...
    PS!
    Min lilla Pärla är åter på banan, så nu blir det besök till er isi Smé...

    SvaraRadera
  2. MuminMormorn/Mammsen:
    Jodå, det var från Med.mott.
    Skrubben forskar ju, så han är en av de som driver projektet.
    Susa förbi när du har lust.
    Själv gör jag inte så långa svängar för tillfället.
    Kram kram.

    SvaraRadera