söndag 20 februari 2011

Dagen i klockslag

06.20
Vaknar av nån outgrundling anledning.
Försöker somna om.
Det är ju söndag för jösse namn.

07.40
Ger upp och går ner till Nyhetsmorgon.

07.43
Inser att Nyhetsmorgon börjar först kl. 8.00
Ser barn-tv tills klockan slår heltimme.
Inte dumt alls.

08.45
Resten av familjen öppnar gluggarna och kommer ner.
Skönt med sällskap.

09.16
Grötfrukost och mackor.
Jag äter perunaleipä, mitt favoritbröd alla kategorier.

10.00
Blir sugen på att göra något.
Stora E och Grann-Kotten hade pratat om badhuset.
Värmeböljan håller i sig.
Termometern visar minus 4 i solen.
Minus 16 på den andra.

10.30
Ringt runt och samlat ihop gårdagens gäng plus ett par, tre fyra stycken till för en tur till badhuset.

11.45
Tjatar mig blå på Kottar om vikten av att själva komma ihåg sina saker.

12.00
Samling på Sportcity, 17 personer lagom hopsamlade och lagom utspridda.
Ner i plurret.
Lilla e säger att det ser ut som att jag går på månen då han tittar på mig under vattnet.
Det känns så.
Jag mån-skuttar runt och svävar lite på tå, som en fjäril på balett.
Det gäller att passa på liksom.

14.00

Upp ur böljorna och in i en efterlängtad bastu.

14.30
På väg hemmåt. Längtar efter middag och en stund på soffan.

14.40
Jag och Kottarna går in och börjar med maten. Pappan åker tillbaka till Sportcity och hämtar sin badpåse.

16.00
Middag isi Smé. Ugnsfalukorv med potatismos och rotsaker.

16.30
Kottarna vill gå ut till pulkabacken.
Termometern visar minus 18.
Jag och Pappan vill vila på soffan.
Alla får som de vill.

17.50

Kottarna rings hem och vi åker en tur till Farmor och Farfar.
Härligt att bo så nära så man kan susa över en snabbis.

18.00
Farmorn har bakat. Kottarna får sig ett välbehövligt kvällsfika med
keso och kalkon på nybakade småfrallor.
Och hemkokt svartvinbärsdricka.
Somliga dar har man tur.

18.35
Pappan susar iväg på hockeyträning, Kottarna packar i ordning skolsaker inför morgondagen och jag dokumenterar dagens eskapader.

19.10
Bloggen är klar för i dag och en stund tillsammans i tv soffan väntar innan Kottarna ska i säng och jag ska ta itu med tvätten.



Har en känsla av att samtliga isi Smé kommer att sova som klubbade i kväll.
Tidigare än man kan tro...



.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar