onsdag 20 oktober 2010

Tvätta tvätta tvätta

Fått en hel del gjort här hemma idag.

Förutom de dagliga projekten, har jag tvättat fyra maskiner tvätt och vikt in lika många från gårdagens tvätt.
Jag har en maskin igång nu och tre som väntar på sin tur.
Men de blir morgondagens projekt.
Jag fattar inte var all tvätt kommer ifrån.
Eller det är klart jag vet, men hur kan tvättkorgen fyllas så fort!

Förmodligen beror det ju på att hela denna familj har mer kläder än vi egentligen behöver.

Ta det här med kläder tex.
Behöver man typ 12 par byxor?
18 stycken tröjor?
20 par trosor?
På en person...

Låter sanslöst, men jag ger mig den på att det inte är någon överdrift om jag räknar in tex Stora Es garderob.
Ändå går jag igenom Kottarnas garderober ordentligt en gång på hösten och en gång på våren.
Då sorterar jag bort urvuxet och sånt som ev ska kastas.
Sen ser jag efter vad just den Kotten behöver och gör en inköpslista.
Så storhandlar vi och pustar ut till det är dags nästa gång.

Defacto är att barnen har mer kläder än de använder.
Vissa blir ju favoriter och andra används mer sällan.
Sen är det ju vissa plagg som man inte använder så ofta men som ändå behövs, för vissa tillfällen.

Garderoberna är fulla, fast jag handlar smart.

Nu väntar jag bara på den där tonårsrösten som piper att det inte finns nåt att ha på sig... ;-)

Vi behöver i praktiken inte tvätta mer än var fjortonde dag.
Det finns rena kläder varje dag ändå.

Jag tvättar inte varje dag.
Om det inte är något särskilt som idrottskläder eller favoriter.
De tvättas jämt.
Inte undra på att tvättkorgen är full.
Fast å andra sidan tar sängkläder och handdukar upp en väldig plats.

Vilket I-lands problem!
Jag borde hitta ett volontär arbete.
Få lite perspektiv.
Å det snaraste.


.

1 kommentar:

  1. På tal om tvätta, vattnet stängs i bla Månsbyn enligt nedan:
    Berör alla abonnenter söder om Kalixälven i Månsbyn, Stråkanäs, Innanbäcken, Rolfs-Grytnäs, Johannisberg, Vallen, Nyborg, Storön, Östanfjärden och Ryssbält
    Avbrott beror på inkoppling av nya ventiler. Arbetet beräknas pågå mellan 21.00-04.00
    Frågor dagtid besvaras av Roland Sandberg 0923-65041
    Frågor kvällstid via LAC: 0920-228055
    Samhällsbyggnadsförvaltningen
    F

    SvaraRadera