måndag 11 oktober 2010

TV- nostalgi

Susade runt och kikade in lite hos en del andra bloggar idag.

En av dem påminde mig om barn-tv från förr.
Nämligen Vilse i Pannkakan...

Finns väl ingen från min 70-tals generation som missat det programmet :-)
Om pojken Vilse som inte ville äta sin pannkaka.

Det finns de som hävdar att Staffan förstört deras barndom.
Inte min.
Jag gillade verkligen Vilse i pannkakan.
M gillade inte Vilse i pannkakan.
Han tyckte Storpotäten var läskig.
Jag minns tyvärr inte just Storpotäten.
Kanske har jag förträngt honom.

Ja, jag gillade det programmet.
Men inte lika mycket som Boktipset.
Med farbrorn som satt i en regnbågsfärgad soffa, formad som två händer.
Jag älskade Minni nanna.



Boktipset var länge min favorit.
När det var strejk på SVT i slutet på 70-talet och inga program visades alls under en tid, så hade jag frågat min mamma om Minni-nanna också strejkar...
Det gjorde han och sorgen var ett faktum.

Utbudet på barn-tv var väl inget i jämförelse med dagens utbud.
På gott och ont.
Ibland kan jag susa runt på Tuben hur länge som helst och kika på gamla barnprogram.

Beppes godnatt stund
Urcellen Ellen
Manne
Sagostunden
Dr Snuggles
Kalles klätterträd
Ville, Valle och Viktor
Drutten och Gena

Och filmen Dunderklumpen som var den första jag såg på bio.

Ja, listan är lång.
Har försökt visa Kottarna men de är föga imponerade *s*
Och varför skulle de vara det.
De är barn av sin tid och vi var barn av våran.


Nu blir det en ny vecka med Halv åtta hos mig.
Det gillar båda Kottarna och jag.



Putt-putt-putt...

1 kommentar:

  1. Ja, du räknar upp en del härliga barnprogram som man minns...
    Staffan förstörde inte min barndom heller, Storpotäten var läskig men det var ju bara spännande! Tycker att de var oansvariga föräldrar om de lät barnen se nåt som de blev så obehagliga till mods av. Lätt då att skylla på Staffan istället för att ta sitt föräldraansvar. /A

    SvaraRadera