fredag 8 oktober 2010

När bilder inte visar hela sanningen...

Hade ju som sagt lovat Kottarna att vi skulle prova nåt nytt till fredags myset idag.

Efter allt susande på olika bloggar hade jag sett nåt som hette Cake pops som många verkade baka.
Som vanligt ser allt ut så fint och verkar så enkelt att göra.
Så är det inte!

Själva smeten var rätt enkel att få till, men jeesus hur knepigt det var att få dit chokladen!
Eller kanske inte att få dit den, utan att få dit den snyggt...

Receptet består av att man mixar ca 250 gr sockerkaka eller ett helt paket med kakor av nån sort, tex ballerina, tillsammans med ca 100 gr philadelphia ost.
Sen ställer man det kallt en stund så det ska gå lättare att rulla bollar av det.
Bollarna ska sedan stoppas fast på en pinne och doppas i smält choklad.

Vi provade lite olika sorters ideér på smeten och doppade i lite olika sorters choklad också.
Ska man nu prova nåt nytt är det liksom lika att göra det ordentligt...

Fram till själva mixningen gick det jättebra.
Sen skulle vi doppa dem i chokladen...

Vi har numer choklad överallt i köket.
Stora Es tröja har vita fläckar på ärmar och kropp, bordet är fläckigt likt en leopard och själv har jag lyckats fläcka ner en duk samt mina byxor.

De blev inte vackra alls.
Men de blev jättegoda.
Min favorit blev ett av experimenten vi gjorde med receptet.

Det var:
250 gr citronsockerkaka
4 st ballerina kex med smak av citron/lime
150 gr philadelphiaost
Rivet skal från en citron

Sen doppade jag dem i 70%-ig smält choklad och sprättade lite vit choklad på för att dölja värsta skavankerna.



Jag lyckades inte få mina att sitta kvar på pinnen när jag skulle doppa dem, så jag gjorde bollarna först och när de stelnat i kylen satte jag dit pinnen.

Kanske provar vi göra dem igen, men vi väntar nog tills jag glömt hur smetigt det var...
Fast det var en kul grej att pyssla med tillsammans, alla fyra.

Nästa fredag ska vi prova nåt annat nytt.
Kanske popcorn med nån krydda på, typ salt.
Det är lagom avancerat efter en jobbvecka ;-)


Ha en riktigt skön helg!

1 kommentar:

  1. De ser smaskiga ut! Men lät lite knepigt att få till.../A

    SvaraRadera