torsdag 7 oktober 2010

Mjukkakor

Pratade med min lillebror idag och vi började prata om bakning av matbröd.

Sen blev jag så sugen, så jag bakade ett gäng med mjukkakor.
Busenkelt recept och det blir ca 8 ganska stora kakor.



Här kommer receptet:

Mjukkakor

50 gr smör
5 dl mjölk
1 1/2 tsk salt
2 msk ljus sirap
2 tsk malda brödkryddor
ca 12 dl vetemjöl

Smält smöret och blanda i mjölken.
Låt det bli finger varmt.
Häll degspadet över jästen och rör ut den.
Tillsätt salt, sirap, brödkryddor och det mesta av mjölet.
Knåda för hand eller kör i matberedaren tills degen är blank och släpper kanterna.

Låt jäsa 30 min.

Dela degen i 8 delar och kavla ut runda kakor, ca 1/2 cm tjocka.

Sätt dem 2 och 2 på bakpappers klädda plåtar.
De behöver inte jäsa mer.

Grädda mitt i ugnen, 250 gr i ca 7 minuter.

Pensla med vatten då du tagit ut dem ur ugnen.

Låt svalna under bakduk.



Sen har jag hittat ett par recept på de där cake popsen jag skrev om igår.
Vi ska prov baka dem först, i morgon, så får vi se hur det går.

Nu ska jag och Kottarna se "Halv åtta hos mig".



.

4 kommentarer:

  1. Hur mycket jäst ska det vara?
    Kan man grädda dom i gjutjärnsstekpanna?
    Har nämnligen lånat din lillebrors sådan, för just detta ändamål...

    SvaraRadera
  2. Hur mycket jäst ska de vara ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj har helt missat att skriva i det. 50 gr ska det vara, dvs ett paket jäst. :)

      Radera
    2. Oj har helt missat att skriva i det. 50 gr ska det vara, dvs ett paket jäst. :)

      Radera