söndag 12 september 2010

Lyckad älghelg

Hör och häpna.
Jag glömde bort bloggen helt och hållet igår.
Vaknade klockan två i natt och kom på att jag inte bloggat...

Nåja, det gick ju bra ändå :-)


Första dan, igår lördag alltså, i älg skogen gick hyfsat för M. Han hade en kalv i sikte men den blev skrämd, så nåt läge att skjuta den blev det inte.
Jag och Kottarna åkte till slakthuset och grillade lite korv med M och de andra och sen åkte vi till Överkalix och hälsade på mina tidigare bonusbarn.

Bonusbarnen och mamman har precis flyttat och nya lägenheten var verkligen fin. Riktigt mysig var den med superfina tapeter.
Blev lite imponerad kan jag säga, över hur fint hon hunnit ordna det på bara en vecka.
Själv brukar jag hålla mig med mina flyttkartonger ett bra tag innan jag bott in mig på ett nytt ställe.
Efter några timmars surr, fika och massor med lek för barnens del, åkte vi hemåt.
Middag, lördagsgodis, lite mys kväll och sen stupade vi i säng hela konkarongen.

I morse vaknade jag, pigg och glad, vid halv tre och kunde inte somna om.
Så jag klev upp med M då han skulle göra sig i ordning för skogen.

Klockan nio ringde han.
Då hade han just skjutit sin första älg :-) En tjur med fyra taggar.
Woohoo, grattis Älskling!
Vi är galet stolta över dig.


*Traditionsenliga gran kvisten då han skjutit första älgen*



*cykelstyret med tillhörande huvud*

Förutom gran kvisten har man en annan tradition, att den som skjuter älgen får ta tillvara på hornen, hjärtat och ev. andra inälvor man kan tänkas vilja ha.

Det kunde Maken tänka sig.
Jag skulle aldrig komma på den tanken.
Jag tycker att han borde vara nöjd med det hjärtat han har sen tidigare.
Det i kroppen.

Nåväl. Vem kan missunna honom ett i reserv...

Följdaktligen ligger alltså älgstackarns hjärta här ute på bron i en bunke med kallvatten för framtida in saltning, varmrökning och senare uppätning.

Delikatess eller inte.
Men han får äta det själv.

Stora E funderar på att börja jaga älg hon med, då hon blir nog gammal.
Det låter som en bra ide.
Nästa helg ska hon få följa med M på älg pass, då får vi se om hon fortfarande är lika sugen.
Efter att ha suttit tyst i några timmar.
Det hoppas jag.

Inomhus har inte varit prio ett direkt den här helgen. Vi har varit ute och njutit istället.
Med andra ord ser det ut som en krigs zon i köket.
Funderar på att ta itu med det medan maken och lilla e tar det lugnt och Stora E är hos Grann-Kotten och pysslar.

Men sen tror jag vi slöar till och käkar hämtpizza till middag. Det är väl en måltid värdig en älg jägare...



Hej på en stund.

2 kommentarer:

  1. A har jagat i 10år o inte lyckats pricka en endaste älg. M måste ha en älgskjutarkurs för A o visa hur det ska gå till. Jante

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas det inte upprepas de här med att missa bloggen!
    F

    SvaraRadera