torsdag 26 augusti 2010

Kånken

Blev helt plötsligt nostalgisk.

Min första skolryggsäck var en Kånken.
En knallorange sak med hållare för en termos och ett löstagbart sittunderlag.
Termos hållaren var en dröm för en som krossat otaliga termosar då jag skulle åka skidor och ramlade på rumpan, med trasig termos som följd.
Så småningom lärde sig min mor och skickade varm nyponsoppa i en ur diskad sirapsflaska i stället.
Kall nyponsoppa som följd, trots yllesocka om, men inget spill i väskan :-)

Min väska var en riktigt modern historia på sin tid.

Jag älskade den.

Funderar på att köpa mig en, för den lilla ryggsäcken vi brukar ha då vi gör små turer har börjat ge upp i sömmarna.
Å nu finns ju Kånken i både stor och liten modell.
I massor av färger.

Jag är sugen på en mörkbrun.
Eller en svart.
Eller en riktigt retro...


Egentligen har vi väskor, men en Kånken...
Kanske man skulle ta sig en titt-tur till Sportaffären i morgon.
Har sett dem där tidigare.


(bild lånad från www.fjällräven.se)





Minsann om det inte finns en liten shoppare i mig ändå.




Nu ska jag spana in Ernst.

P&K


.

2 kommentarer:

  1. Fanns ståltermosen på den tiden?
    Minns inte...
    Men den röda och den blå Konken minns jag..
    Riktigt modernt var det!

    SvaraRadera
  2. Klart man hade Kånken! Men minns inte färgen.. Kram,Anja

    SvaraRadera