måndag 23 augusti 2010

Höst isi Smé

Det var förväntansfulla barn som kom nerför trappan i morse.
Nåt särskilt är det allt med den första skoldagen. Lilla e har väntat länge och det som lockar är att han nu ska få börja med slöjd.
Lilla min pysselmakare.

När sommar lovet började ristade vi in de obligatoriska strecken i dörrposten in till kammar´n.
Nu, i morse, två månader senare ristade vi igen.
Två centimeter var, har Kottarna ökat sin längd med.
Två centimeter på två månader!
Det är bra jobbat för att ha haft sommarlov :-)

På väg till skolan känner jag höst i luften och blir helt lycklig.

Jag älskar höst.
Jag stormtrivs.

Älskar den höga klara luften och doften av skog och svamp och nåt mylligt, obestämbart.
Doften av den vila som väntar och skörden av frukt och bär dessförinnan.
Jag blir lycklig av att se potatisblast som bränts av nattfrost och jordiga morötter nyss uppdragna ur landet.

Känner mig rik då jag ser hur våra vinbärs buskar fullkomligt dignar av både röda och svart bär.
Omåttliga mängder med tanke på att ingen bryr sig om buskarna.
Inget ans, inget pyssel, de bara står där bland mängder av nässlor.
Vi plockar knappt in några bär utan äter det vi orkar från buskarna och låter grannar eller fåglarna ta resten.



Idag kan inte ens nässlorna få mig att låta bli att sträcka in händerna och plocka.
Bränner mig galet men det är värt varenda handfull.
Älskar den söta smaken av de svarta och den syrliga, lite skarpare av de röda.

Ser fram emot varm choklad och mitt stora fluffiga vinter täcke.
Ser fram emot kvällar med tända ljus och yllisockar. (Fast jag går barfota i sandalerna fortfarande, snön har ju inte kommit än... ;-)

Längtar efter älgjakten som snart är till att börja och den sociala samvaron kring den.
Arbetet med djuren vid slakthuset och den tålmodiga processen med att ta tillvara på alla delar.
Korvgrillning på kvällen efter avslutat arbete.

Mår bäst den här tiden.
Det är svalt och färgerna sprakar i naturen.


Fast här framöver, då hallen är full av sand och leriga stövlar kommer jag säkert att klaga över det.
När ylle kläder och tjocka, snövåta overaller droppar över golvet kommer jag säkert att klaga över det också.

Men just idag klagar jag inte.
Idag njuter jag.


Gör det ni med.

1 kommentar: