lördag 21 augusti 2010

Fina fisken

I dag firar vi Nationalälvens dag här uppe.

Vad passar då bättre än att äta fisk till middag.
Mycket passar bättre om du frågar mig. Iallafall då Stora E har bestämt meny...
Vi äter surströmming...

Nåja, eftersom jag är vuxen och fortfarande har hyfsat mycket att säga till om, så äter tre fjärdedelar av oss lax, sill och potatis.


Stora E utgör alltså den fjärdedelen som gillar surströmming.
Och då menar jag verkligen gillar.


*en halv potatis, tre fileer, lök, tomat och gräddfil. I en tylla...*

Tack å lov för att ungen sover i eget rum ;-)

Lilla e provade surströmming första gången förra året och konstaterade glatt att -Det smakar sådär. Men det var i alla fall godare än blöta... (typ dopp i grytan.)
I år provade han bara en pytte bit och sen höll han sig till Skärgårds sillen.
Mätta och belåtna, var och en efter sitt, sitter vi nu i soffan hela familjen och lyssnar på musik på Vh1.


Senare ikväll blir det korvgrillning nere vid älven.

Brukar vara jättemysigt med massor av tända facklor och maschaller i den mörka kvällningen. Förra året satt vi flera timmar och grillade och mös med grannar och goda vänner från byn.

Säger som en mycket god vän till mig brukar säga:
-Korv är en bra fisk, för den har inga ben.

Jag gillar fisk och älskar verkligen korv.

Äter hellre korv än blodig oxfilé.

Helknas, jag vet, men jag gillar mat som är jättedöd.

Fast inte så död som surströmming.




Ha en skön kväll.

1 kommentar: