torsdag 1 juli 2010

Hö-månad

Juli månad enligt bondepraktikan...

"I denna månad skall man ingen stark
drick eller purgants till sig taga;
vakta dig för mycken sömn och svettebad,
åderlåtande, hetan mat, och för okyskhet;
men salvia drick; mjölk och sötost är sund.
I Lejonet är gott att bygga hus, att lägga grundval, och att flytta uti hus. Vakta dig att du icke förer dig i nya kläder."


-Håhåjaja. Tur man inte är en bonde ;-)
--------------------------------

Vilket regn som kom idag!
Himlen ställde sig på vid gavel och jag öppnade fönstret och njöt av dånet.
Jag tvättade jag massa vita kläder och hängde på tork inomhus.
Det såg så somrigt ut, de regntunga skyarna till trots.
Dansade en sväng på köksgolvet med barfota fötter.
Regn kan verkligen liva upp en!

Sen lagade Maken middag idag och bjöd på kokt potatis, lax, sparris och Vikingens hemslagna bearnaisesås.
Så åt vi Franssons tunnbröd till, det är den absoluta favoriten då det gäller tunnbröd.


Matlusten börjar återvända.

Ikväll tänkte jag att jag skulle blogga tidigare än jag brukar. Är inte riktigt bra att nattsudda som jag gör.
Jag blir övertrött, snurrig då jag ska somna och får jättesvårt att komma till ro.
Tror jag var vaken till tre, halv fyra innan jag slocknade.
Sen vaknar jag i allafall samma tid på morgonen och är trött och eländig men kan inte somna om.

Har bestämt mig för att from nu ska jag vara i säng mycket tidigare än noll.ett, om jag ska läsa också.
Jag funkar inte med för lite sömn, så är det med det.

Om det regnar i morgon ska jag baka tror jag. Har varit sugen på syltkakor i flera dar.
Och kanelbullar är jag sugen på, men det är ett för stort projekt just nu. Kakor känns lagomt att pyssla med.
Men bara om det regnar.
Är det sol ska jag betrakta moln.

Nu ska jag gå och hänga med Ernst en timme. Sen ska jag klå Älsklingen i ett parti Alfapet.


Ha en skön kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar