onsdag 23 juni 2010

Lador och laggar...

Igår kväll tog vi med barnen och for på en sen kvälls tur med bilen.
Vi åkte broarna runt och sen till Bondersbyn, över Kalixälven och på andra sidan tillbaka hemåt.
En tur på en knapp timme.
Det var strålande sol och helt ljuvliga att bara åka i sakta mak och njuta av naturen.
På ett ställe såg vi massor med back svalor.
Alla de små hålen på slänten är deras bon. (Klicka på bilden så syns det bättre.) Helt osannolikt att de i så hög hastighet lyckas pricka rätt, utan att krascha.



Ett annat stående inslag i vår Norrländska flora är ju alla dessa lador.



Själv tänker man inte så ofta på dem, men Lilla e hade sina funderingar:

-Varför har vi alla lador?
-Förr brukade människorna förvara sitt hö i dem.
-Varför är det så många lador?
-Det var mycket hö.
-Jamen, när då förr?
-Förr, då gammel-morfar och farfar var små.
-Aha, på medeltiden, typ.
-Ja...typ :-)

Vi lever inte riktigt i samma tideräkning här...


Så firar vi alla ALICE:ar idag.
Grattis önskar jag till min mamma, min mormor, mig själv och alla ni andra.
Maken och barnen bjöd mig på det här.



Choklad våfflor med jordgubbar och grädde.



Ha en fin kväll!

1 kommentar:

  1. Tack snälla du för din alldeles fina hälsning hos mig, blev så glad att jag blev tårögd :-)
    Glad blev jag också för att jag hittade hit.
    Barn har verkligen härliga funderingar!
    Jag får passa på att gratulera på Alicedagen samt önska dig och din familj en härlig midsommar.

    SvaraRadera