tisdag 25 maj 2010

Somliga dagar...

Idag var en Somlig dag.
Ni vet, somliga dagar... Med en liten *pust* efter.

De veckorna Stora E och lilla e är här hemma så åker de skolskjuts till skolan och hem från skolan.
Stora E skulle prao:a och börja först halv 9 idag.
Så jag skulle skjutsa in henne lite senare.

Hon skulle sluta kl. 14.
Samma tid som lilla e slutar sin skoldag.
Tänkte att då kan jag hämta honom också, då jag ändå skulle hämta Stora E från prao:en.

På onsdag slutar hela skolan tidigt för lärarna har utbildning.

Så jag ringde taxin på måndag och sa att jag ville avboka hämtningen på tisdag eftermiddag och på onsdag eftermiddag.

Jag upprepade mig två gånger för att se så att hon förstått.
Hon upprepade:
-Hämtning som vanligt på morgonen.
-Ingen hämtning på eftermiddagen.
-Gäller endast tisdag em. och onsdag em.

Jag var nöjd.
Jag gillar ordning liksom.
Men somliga dagar gillar inte ordningen mig.
I morse tex.

Klockan blev halv åtta.
M åkte till jobbet.
Lilla e gick ut till taxin.
Stora E och jag drällde i soffan, en av oss halvklädd...
Gissa vem...
För vi hade ju ingen brådska. Just då.

Tio i åtta har jag i allafall fått på mig byxor, men inte mer.
Då kliver lilla e in genom dörren och deklarerar att -Ingen taxi minsann har kommit och hämtat honom.
Tio i åtta!
Jag och Stora E springer runt som yra höns.
Jag försöker hitta nåt att ha upptill, en tröja tex.
Enbart bh känns liksom inte tillräckligt.
Hittar en stickad kofta i pannrummet, anno tidigt 2000-tal.
Den passar.
Jag jagar på Stora E som försöker vara snabb.
Och hon kan när det gäller.
Jag med.

Klockan åtta, prick, stod vi på skolan.
Lilla e hann i tid.
Ko-lugn som alltid.
Vinkade och skuttade iväg. Glad och nöjd som oftast.
Han hann ju. Självklart...

Kvar i bilen sitter Stora E och Jag.
Och andas.
Vi hade fortfarande kvar fartvinden i håret kändes det som.
Jag tog mig en sekund för att tänka efter, ifall min kofta var nåt jag vågade visa mig utanför bilen med, typ.
Kanske, kanske inte.
Inte mycket att fundera på egentligen.

Vi åkte till Ms jobb inne i stan istället.
Och drack varm choklad.
Det är bra för nerverna säger de...
Det behövde vi.

-----------------------------

På Taxin förklarade de sen, att de haft en vikarie där igår.
Det är inte lätt att vara ny, så är det.
Det kan inte hjälpas.
Inget att klaga över nu.
Hon hade för övrigt avbokat taxin helt, inte bara som vi kom överens om, utan resten av hela denna vecka också.

Den ordinarie har fixat till det nu.
Allt är i sin ordning.

Och i morrn ska jag klä på mig direkt jag kliver upp, just in case...


.

1 kommentar:

  1. Somliga dagar.....Bra uttryck,för såna dagar kommer o går.

    SvaraRadera